Psychological grounding - decisive factor in the competitions of artistic gymnastics

Pregătirea psihologică - factor determinant în competițiile de gimnastică artistică

  • Gina GROZA GOGEAN Vasile Goldis Western University of Arad
Keywords: psychological instruction, methods, techniques, pregătire psihologică, metode, tehnici

Abstract

The importance of psychological grounding proves its efficiency during the development of the competition, especially in the difficult moments of the contest, when the chances of the competitors are more or less equal. In this moment of the contest it is important for the gymnast to keep her emotions under control and to concentrate over her own exercises.

            During the psychological instruction, both in training and in contests, the gymnast must participate consciously, must keep under control her distrust in her own forces, her emotions, her fear of the apparatus or of performing certain movements. The trainer must find solutions and methods proper to providing a positive climate to the gymnast so that she should feel secure.

            The increasing of the performance capacity is the fundamental purpose of the gymnastic training and the increasing to the maximum of the sportive performance can not be achieved without the improvement of the gymnasts personality, thus the technicians must appeal to other resources than those of the sportive methodology. In this new orientation the role of the psychological factors and keeping them under control takes an important part in the sportive training.

            In the present study, the mental instruction is one of the methods together with the methodological procedures used in the competition trainings modeling and also the techniques for the psychological instruction and the achievement of psychological skills, being very useful in the development of different functions of attention like: repetition in imagination, relaxation, positive thinking, meditation, self-control.

            Rezumat

            Importanța pregătirii psihologice âși demonstrează eficiența în timpul desfășurării competiției, mai ales în momentele dificile ale concursului, atunci când șansele concurenților sunt mai mult sau mai puțin egale. Ân aceste momente ale concursului important este ca gimnasta să-și stăpânească emoțiile și să se poată concentra asupra propriilor exerciții.

            La instruirea psihologică, atât în antrenamente, cât și în concursuri, sportivul trebuie să participe conștient, să-și învingă neâncrederea în forțele proprii, emoțiile, teama de aparat sau executarea anumitor mișcări, antrenorul găsind metodele și soluțiile adecvate de a asigura sportivului un climat pozitiv pentru a se simți în siguranță.

            Creșterea capacității de performanță este scopul fundamental al pregătirii sportivilor iar maximizarea performanței sportive nu se poate face fără optimizarea personalității sportivului , tehnicienii fiind obligați să apeleze și la alte resurse decât cele ale metodologiei sportive. Ân cadrul acestei noi orientări rolul factorilor psihici și stăpânirea lor a ocupat un loc important în pregătirea sportivilor.

            Ân lucrarea de față antrenamentul mental fiind unul dintre  metode pe lângă procedeele metodice folosite în modelarea antrenamentelor competiționale cat si tehnici pentru pregătirea psihică și formare de deprinderi psihice sunt foarte utile în dezvoltarea diferitelor funcții ale atenției, cum sunt de exemplu: repetarea în imaginație, relaxarea, gândirea pozitivă, meditația, autocomenzile  etc.

Published
2018-10-01
Section
Articles