CONTRIBUTIONS REGARDING THE IMPROVEMENT OF GYMNASTS’ PERFORMANCE THROUGH COREGRAPHICAL MEANS

CONTRIBUÅ¢II PRIVIND PERFECÅ¢IONAREA EXECUÅ¢IILOR GIMNASTELOR PRIN UTILIZAREA MIJLOACELOR COREGRAFICE

  • Diana Nicoleta LIUȘNEA Universitatea "Ștefan cel Mare" Suceava
Keywords: gimnastică artistică, ținută corectă, expresivitate, execuție, muzică, artistic gymnastics, accurate posture, expressiveness, perfomance, music

Abstract

The purpose of the present research is to improve the posture of the gymnasts during their performance, by using coregraphical means in their training. The following research methods were used in this study: the analysis of data from specialized literature; pedagogical observation; tests; experimental study; comparative tests; statistical and mathematical processing and interpretation of data.

The experimental study was conducted on a group of four gymnasts, with ages ranging from 10 to 11, from CSS Gymnastics Focșani. The initial and final tests regarding the evaluation of the correct and aesthetic posture of the gymnasts were effectuated during the evaluation contests carried out at CSS Focșani in October 2012 and May 2013, respectively. The testing consisted of verifying the gymnasts’ performance during all four contests, performance that was graded according to the Code of Points. During the performance, the stress fell on the accurate posture of the gymnasts during all the acrobatic and artistic elements.

The gymnasts who participated in the experiment attended a special preparation program during training, which included a series of coregraphical methods carefully planned for each step of the training. The choreographic preparation exercises were permanently accompanied by music, as music is a methodical procedure and has, thanks to its particularities, an important role in shaping an accurate and expressive posture during artistic movements.

Rezumat

Cercetarea de față a avut ca scop perfecționarea ținutei corecte a execuției gimnastelor prin utilizarea mijloacelor coregrafice în antrenamentul acestora. Pentru acest studiu am folosit următoarele metode de cercetare: analiza datelor literaturii de specialitate; observația pedagogică; metoda testelor; studiu experimental; metoda comparativă; metode statistico-matematice de prelucrare și interpretare a datelor.

Studiul experimental s-a desfășurat cu o grupă de patru gimnaste de 10-11 ani din cadrul CSS Gimnastică Focșani. Testările inițiale și finale privind evaluarea ținutei corecte și estetice a gimnastelor s-au efectuat la concursuri de verificare desfășurate la CSS Focșani în octombrie 2012 și respectiv în mai 2013. Testarea gimnastelor a constat în verificarea execuțiilor gimnastelor la cele patru aparate de concurs, prin care a fost apreciată, conform Codului de punctaj FIG, ținuta corectă pentru toate elementelor acrobatice și artistice din cadrul exercițiului integral al gimnastei.

Gimnastele din grupa de experiment au urmat în cadrul antrenamentului un program special de pregătire ce a cuprins o serie de mijloace coregrafice planificate atent în fiecare etapă de pregătire. Exercițiile de pregătire coregrafică au fost însoțite permanent de acompaniament muzical, muzica fiind un procedeu metodic și având prin particularitățile sale un rol important în formarea ținutei corecte și expresive a mișcărilor.

Published
2019-03-11
Section
Articles