EXTERNAL ENVIRONMENTAL FACTORS INFLUENCING THE STRATGEIC MANAGEMENT OF SPORTS ORGANIZATIONS

FACTORI DE INFLUENÅ¢Ă AI MEDIULUI EXTERN ASUPRA MANAGEMENTULUI STRATEGIC AL ORGANIZAÅ¢IILOR SPORTIVE

  • Sorin Buhaș University of Oradea
Keywords: external environment, strategic management, sports organizations, mediu extern, management strategic, organizații sportive

Abstract

The strategic management of sports organizations is based on clear development strategies which are permanently and rigorously monitorized. To be effective, the strategic management must be in a dynamic equilibrium because the organization is subjected to the action of internal and external environment. The aim of the present paper is to outline the way in which the external environment affects management activity. We will also highlight the way in which the management of sports organizations acts at the influences of external forces (demographic, economic, political, juridical, socio-cultural, technological and globalization factors). The research outlined means and methods of action in order to optimize the management activity, available to all the managers of sports organizations. We also presented how management activity is organized within professional football clubs from League I. Using sociological methods, we analyzed how organizational management is implemented. The external environment is a wide and unstructured concept that outlines an infinite reality regarding its ways of manifestation. It is also necessary to adapt a pragmatic concept of work. The pragmatic solution is an approximative one. It consists of structuring the external environment in relation to an organization on the basis of a direct influence over the institution. The external factors are composed of structural elements, fundamental to society, that generates relatively slow forces, but of high social impact. The external environment can cause major influences in the activity of sports organizations. The most important factors identified by managers are the attitude towards the quality of work, labor market legislation, taxes and the activity of other football clubs from League I. Other factors, such as economic crisis, political elements and inflation, a relatively new factor, have not been outlined as having a major influence on the management of sports organizations, although their importance is crucial according to literature. Therefore, the research shows the influence of the external environment on the development of, on its strategic objectives and on the development of the most effective strategies in order to guarantee the success of the organization.

            Rezumat

            Managementul strategic al organizațiilor sportive se bazează pe strategii de dezvoltare concis stabilite, riguros evaluate și monitorizate permanent. Pentru a fi eficient, managementul strategic trebuie să se găsească într-un echilibru dinamic, organizația fiind supusă acțiunii mediului intern și extern. Scopul prezentei lucrări este de a evidenția modul în care mediul extern influențează activitatea de management. De asemenea, vom reliefa raportarea managementului organizațiilor sportive la impactul forțelor externe care influențează organizația (forțe demografice, economice, politico-legislative, socio-culturale, tehnologice și de globalizare). Ân urma cercetării au fost stabilite mijloace și metode de acționare accesibile tuturor conducătorilor de organizații sportive în vederea optimizării activității de management. De asemenea, am evidențiat modul în care este organizată activitatea de management în cluburile profesioniste de fotbal din Liga I. Utilizând metode sociologice, am investigat modul de implementare al managementului organizațional. Mediul extern este un concept vast și nestructurat care evidențiază o realitate infinită privind modurile ei de manifestare. De asemenea, se impune adaptarea unui concept pragmatic de lucru. Soluția pragmatică este una aproximativă. Ea constă în structurarea mediului extern în raport cu o organizație, pe criteriul puterii de influențare directă a vieții instituției respective. Factorii externi sunt compuși din elemente structurale fundamentale pentru societate, care generează forțe relativ lente, dar de mare anvergură și impact social. Mediul extern poate produce influențe majore în activitatea organizației sportive. Cei mai importanți factori au fost identificați de către manageri ca fiind atitudinea față de calitatea muncii, legislația pentru piața muncii, taxe și impozite și activitatea celorlalte cluburi de fotbal din Liga I. Alți factori precum, criza economică, elementele politice și mai nou, inflația nu s-au evidențiat ca având o influență majoră asupra managementului organizațiilor sportive, deși importanța lor este determinantă conform teoriei de specialitate. Prin urmare, cercetarea evidențiază influența mediului extern asupra dezvoltării organizației, respectiv asupra obiectivelor strategice și a dezvoltării celor mai eficiente strategii menite să asigure succesul organizației.

Published
2019-03-11
Section
Articles