The subject physical education and sport in the romanian baccalaureate

Locul disciplinei educație fizică și sport în sistemul românesc de bacalaureat

  • Alexandru BLAGA Vasile Goldis Western University of Arad
Keywords: baccalaureate, graduates, statistics, physical education, bacalaureat, absolvenți, statistică, educație fizică

Abstract

The study has focused on the analysis of the situation in the Romanian education after 2009, when the subject physical education and sport was removed from the baccalaureate subjects. Construction of the arguments in support of getting back on the decision, is mainly done with statistical means, on a sample of 145 graduates.

            There are also used arguments related to the importance of sport as an educational factor in forming a harmonious personality, performant, capable of creation and outstanding results in work. The new strategy of organizing the examination on the basis of the law of national education may constitute an appropriate framework for reconsideration the position of Physical education and Sport in the Romanian baccalaureate system.

            Rezumat

Studiul are ca subiect  analiza situației create în învățământul românesc după 2009, când disciplina Educație Fizică și Sport a fost scoasă din disciplinele de bacalaureat. Construcția argumentelor în sprijinul revenirii asupra deciziei, se face în principal, cu mijloace statistice, pe un eșantion de 145 de absolvenți.

Se mai folosesc argumente ce țin de importanța sportului ca factor educativ în formarea unei personalități armonioase, performante, capabilă de creație și de rezultate deosebite în muncă. Noua strategie de organizare a examenului pe baza Legii Educației Naționale poate constitui un cadru adecvat pentru reconsiderarea poziției disciplinei Educație Fizică și Sport în sistemul de bacalaureat românesc.

Published
2018-10-01
Section
Articles