DEVELOPING THE SUPPOSITION OF PROFESSIONAL EFFICIENCY DURING THE INITIAL TRAINING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
CONSTRUIREA PREZUMÅ¢IEI DE EFICIENÅ¢Ă PROFESIONALĂ ÂN PERIOADA FORMĂRII INIÅ¢IALE A PROFESORULUI DE EDUCAÅ¢IE FIZICĂ
Abstract
Analysis of characteristics of the profession in relation to the desirable personality type is a valid option during the initial training. It was found that there is a juxtaposition of the personality model that excels in professions requiring direct use of practical skills, as well as adherence to standard operational procedures, and professional self-assessment result of the physical education teacher who chose this profession and obtained career performance. Guiding the future physical education teacher during the initial training, using specific and varied actions to develop their personality is a path that may become attractive, if the student interacts more and faster with the personality psychology field.
Rezumat
Analiza specificului unei profesii prin raportare la tipul de personalitate dezirabil este o opțiune validă în perioada formării inițiale. S-a constatat că există o juxtapunere a modelului de personalitate care excelează în profesiuni care necesită utilizarea directă a aptitudinilor practice și adeziunea la proceduri operative standard peste rezultatul autoaprecierii profesionale a profesorului de educație fizică care a optat pentru această profesie și a obținut performanța în carieră. Conducerea viitorului profesor de educație fizică în demersul de formare inițială prin acțiuni specifice și nuanțate de antrenare a personalității este o cale care poate deveni atractivă, cu atât mai mult și mai rapid cu cât are loc interacțiunea studentului cu domeniul psihologiei personalității.