SPORT AS A PRECONDITION FOR A HEALTHY LIFE
SPORTUL CA PRECONDIÈšIE PENTRU O VIAÈšĂ SĂNĂTOASĂ
Abstract
The given study shows the results of the encounter between two different domains, psychology and physical education, a beneficial result for the harmonious development of the students in terms of the acquisitions tied to the healthy behaviours in life. Starting with a questionnaire given to students, which targets a few of the aspects of autoperception of one's own health and the conditions that lead to it, one can delimitate the informational space detained by students on this theme and one can build intervention programs centered on two aspects - the psychological one and the one related to sports. Any child will become a healthy adult if he or she will understand this component of his or her life, i.e. health, as a value that needs to be developed. The work proposes, through the results brought upfront, the indicatives for a harmonious development through sport, but also about the possibilities of motivation to build together children with healthy lifestyles.
Rezumat
Studiul de față surprinde rezultatul întâlnirii dintre două domenii diferite, psihologia și educația fizică, rezultat benefic pentru dezvoltarea armonioasă a elevilor în ceea ce privește achizițiile legate de comportamentele de viață sanogene. Plecând de la un chestionar aplicat elevilor, ce vizează câteva din aspectele de autopercepție a propriei sănătăți și condițiile ce duc la aceasta, se delimitează spațiul informațional deținut de elevi pe această temă și se construiesc programe de intervenție centrate pe două aspecte – cel psihologic și cel al sportului. Orice copil va deveni un adult sănătos dacă va înțelege această componentă a vieții lui, sănătatea, ca pe o valoare ce trebuie dezvoltată. Lucrarea propune prin rezultatele aduse, indicii despre dezvoltarea armonioasă prin sport și de asemenea despre posibilitățile de motivare pentru a clădi împreună cu copiii deprinderi de viață sanogenă.