INTERVENTION PROGRAMS FOR IMPROVING THE MOTOR SKILLS OF THE PERSON WITH BEHAVIOURAL DISORDERS BY MEANS OF EQUITATION AS ADAPTED SPORTS
PROGRAME DE INTERVENÈšIE PENTRU AMELIORAREA MOTRICITĂÅ¢II PERSOANELOR CU TULBURĂRI COMPORTAMENTALE PRIN MIJLOACELE ECHITAÅ¢IEI CA SPORT ADAPTAT
Abstract
In this context, physical education and adapted sports in our case therapeutical riding, represents long-term adaptive strategies meant to rebalance and complement the the deficient functions. The influences equally-distributed upon the body and mind, upon thought and action, upon language and non-verbal expression is the quality added value of physical exercise that no other activity can prove in such an obvious way, having a motivating effect as well. Using them as means of achieving the learning objectives, determines increased interest from the subjects selected, both from the point of view of voluntary participation to the study and increasing amenity towards practising therapeutical riding. Just as in the case of any other programme, a series of parameters are variable, and the therapist have to adjust them to a certain subject. We are talking about the duration of the exercises, number of sessions per week/month, establishing the set of exercises, the progression, order and number of muscular groups involved. Chosing the forms of exercises can be done according to the possibilities, the desires of the subjects, the effects of the effort as well as other organisational requirements. Besides the progress in a specific issue, there are substantial gains with regard to the insight capacity and self-knowledge. These capacities become favourable conditionsfor developing efficient behaviour patterns, for getting the capacity to have a positive perspective of life, to become more calm, more self-confident, to improve the quality of life, the relation with others. To become,generally, more satisfied and to discover life to be more meaningful and worth living, therefore it is a very important thing to encourage, to give credit and praise for the subject’s achievements, to treat him/her with the proper respect in order to make him/her feel apreciated and valued.
Rezumat
Ân acest contex, educația fizică și sportul adaptat în cazul nostru călăria terapeutică, reprezintă strategii adaptative pe termen lung care reechilibrează și rearmonizează funcțiile deficiente. Influențele egal distribuite asupra fizicului, psihicului, asupra gândirii și acțiunii, asupra limbajului și expresiei non-verbale, reprezintă specificul calitativ al exercițiului fizic, pe care nici o altă activitate nu âl poate demonstra atât de evident având un efect motivant. Folosirea lor drept mijloace de realizare a obiectivelor de lecție, determină interes sporit din partea subiecților selecționați, atât din punct de vedere al participării voluntare la demersul științific, dar și din punct de vedere al creșterii atractivității spre practicarea călăriei terapeutice. La fel ca și la orice program, o serie de parametri sunt variabili, iar terapeutul âi adaptează la un anumit subiect. Este vorba de durata exercițiului, numărul de ore pe săptămână/lună, formarea setului de exerciții, ordinea și numărul grupelor musculare implicate. Alegerea formelor de exerciții se poate face în funcție de posibilități, de dorințele practicanților, de efectele efortului practicat, cât și de alte cerințe de ordin organizatoric. Ân afară de progresul într-o problemă specifică, există câștiguri importante în ceea ce privește capacitatea de insight și autocunoaștere. Aceste capacități devin condiții favorabile pentru dezvoltarea unor tipare de comportamente eficiente, pozitive pentru dobândirea posibilității de a vedea lucrurile și altfel, pentru a deveni mai calmi, mai împăcați cu sine însuși și pentru îmbunătățirea calității vieții, relațiilor cu ceilalți. Pentru a deveni în general mai satisfăcuți și a găsi viața mai încărcată de sens și de împliniri, un lucru foarte important este să încurajăm și să lăudăm subiectul pentru reușitele lui, vorbindu-i cu respect pentru a se simți valoros.