AESTHETICS BODY EDUCATION, MEAN TO CORRECT PHYSICAL DEFICIENCIES IN CHILDREN WITH MENTAL DISABILITY

EDUCAÅ¢IA CORPORALĂ ESTETICĂ, MIJLOC DE CORECTARE A DEFICIENÅ¢ELOR FIZICE LA COPIII CU DIZABILITATE MINTALĂ

  • Mirela DAN Vasile Goldis Western University of Arad
  • Ioan Cosmin Boca Vasile Goldis Western University of Arad
Keywords: dance, physical deficiencies, postural reeducation, dans, deficiențe fizice, reeducare posturală

Abstract

Our whole existence is defined by movement and harmonious life that takes place inside the whole dance of life, where we are continuously invited. Time, mind and feelings make up a tool that can sing dance music. During the dance, the inner parts of the self are involved in the same spiritual movement, in unity and harmony, with the physical world. Therefore dance can be both sacred and healing. Our stage is where we dance, becoming our space where we can express freely and where movement exercises help us be more aware of the space as a living reality. Music during lessons creates a favorable state of perceptibility and receptivity, thereby contributes to the alleviation of the learning process. A concordance between collective motion and music can bring a more efficient outcome not only physically but also mentally. In case of physical deficiencies, the normal rhythm disappears and a new non-physiologically rhythm appears, which in time becomes physiologically false, making the person feel normal and balanced. During physical activities, music gives a balanced rhythm, which helps the child to execute a rhythmic movement, on a normal tempo, until automation. Aesthetic movements may not be done harmoniously without the child awareness on the correct position and it requires maintaining this position as long as may be. Combining the rhythm with corrective movement has an important role in correcting deformations and physical attitudes. 

Rezumat

Ântreaga existență este mișcarea, iar viața armonioasă ce se desfășoară în interiorul întregului este dansul vieții, la care suntem continuu invitați. Timpul, mintea și sentimentele alcătuiesc un instrument care poate cânta muzică de dans. Ân timpul dansului, părțile lăuntrice ale sinelui spiritual sunt antrenate în aceeași mișcare, în unitate și armonie cu lumea fizica. De aceea dansul poate fi atât sacru cât și tămăduitor. Acolo unde dansăm se află scena noastră, spațiul nostru în care ne putem exprima liber, iar exercițiile de mișcare ne ajută să devenim tot mai conștienți de spațiu ca realitate vie. Muzica în lecție creează o stare favorabilă de receptibilitate și perceptibilitate contribuind prin aceasta la ușurarea procesului de învățare. Concordanța între mișcarea colectivă și muzică poate să aducă un efect mai eficient nu numai din punct de vedere fizic, dar și psihic. Ân cazul unei deficiențe fizice dispare ritmul normal și apare un ritm nou nefiziologic care cu timpul devine fiziologic fals, omul considerându-se normal, echilibrat. Ân timpul activităților fizice, muzica dă o ritmicitate echilibrată, care âl ajută pe copil ca mișcarea să fie executată ritmic, pe un tempou corespunzător până la automatizare. Mișcările estetice nu se pot executa frumos fără conștientizarea copilului asupra poziției corecte, necesită menținerea acestei poziții cât se poate mai mult timp. Combinarea cu mișcări corective are și un rol important în corectarea deformațiilor și a atitudinilor fizice.

Published
2019-04-15
Section
Articles